Nyheter - Refero Revision AB

Nyheter


fredag

22 Dec

2017

Vinnare julkortstävling

Årets julkort hade ett pyssel som Ingalill Fransson på Grästorps kommun skickade in rätt svar på.

Rätt svar på ”kuberna” var 6, 7 och 9.

Vi gratulerar och skickar vinsten efter jul- och nyårshelgerna.


fredag

17 Nov

2017

Kvalitetsmässan i Göteborg

I veckan har vi varit på Kvalitetsmässan i Göteborg för att presentera våra tjänster. Dagarna bjöd på många givande diskussioner med deltagare från främst offentlig sektor. Utmaningar inom kvalitet, verksamhetskultur och hållbarhet stod högt på agendan, något vi möter väl med vårt verktyg, vårt engagemang och enkla affärsmodell.
Vi hade även en liten tävling som gick ut på att gissa värdet på innehållet i en glaskula, där vinnaren fick med sig en designad monokel som symbol för att det alltid går att hitta lite mer.


fredag

10 Nov

2017

Nordic SSOW

Den 6–7 november deltog vi i Nordic SSOW (Shared Services & Outsourcing week) som vi även är sponsorer till. Det var tionde året i rad som mässan arrangerades och högst på agendan låg Intelligent Automation, dvs framtidens medarbetare och självlärande maskiner som kan göra underverk med våra finanser. Under dagarna hade vi många bra diskussioner kring den kontroll och de förebyggande arbeten vi erbjuder för att kombinationen maskin och människa ska bli ett effektivt verktyg.


onsdag

11 Okt

2017

Sponsorer till Nordic SSOW

Hur kan företag snabba på utvecklingen och skapa förbättrade kundupplevelser? Viktiga frågor som står i fokus under Nordic SSOW (Shared Services & Outsourcing week) den 6–7 november. Under mässan som attraherar några av marknadens främsta varumärken, diskuteras de senaste teorierna inom bland annat SSC, GBS, outsourcing och Intelligent Automation. Självklart finns Refero på plats och vi är även stolta sponsorer till detta viktiga event som nu arrangeras för tionde året i rad. Anmälan är fortfarande möjlig!


måndag

9 Okt

2017

Lyckat deltagande på GRC-dagarna

Den 5–6 oktober anordnades GRC-dagarna – en konferens i ”governance, risk and compliance” för fjärde året i rad. I år var temat Interaction for Greater Value med syftet att stärka samarbetet mellan funktionerna som står bakom konferensen för att bidra med värde i våra organisationer. Refero fanns på plats och vi är glada över att se att det fanns ett stort intresse för våra analyser. Framförallt för hur man kan efterleva regelverk och samtidigt minska riskexponeringen som våra analyser visar på.


torsdag

24 Aug

2017

Medarbetarpresentation # 3. Magnus Ekenstam, kundansvarig.

Vårt senaste nytillskott Magnus är en mycket erfaren projektledare, säljare och analytiker som under många år jobbat inom energibranschen. Vi är glada att han nu sadlat om och har tagit sig an rollen som kundansvarig hos oss på Refero samt på TD Light AB som är ett av våra ägarbolag. Magnus är skicklig på att ta helikopterperspektiv och se till varje enskild kunds enskilda behov, allt för att kunden ska få ut maximal nytta av våra tjänster. På fritiden nördar Magnus gärna ner sig i ny teknik och kan spendera många timmar på att läsa om nya framsteg.


torsdag

10 Aug

2017

Säkerhet bland molnen

Marknaden för moln växer lavinartat, inte minst bland de som har höga krav på dataskydd. Men det gäller att hitta rätt lösning för att maximera säkerheten. Själva använder vi oss Azure, en lösning som bland annat har blivit erkänt som det i särklass mest pålitliga molnet för amerikanska myndighetsinstitutioner. Med stort fokus på sekretess, regelefterlevnad och transparens ger den största möjliga säkerhet i datahanteringen. Ett självklart val för oss då säkerheten för våra kunder alltid går först.


måndag

31 Jul

2017

Vinnare i tävling

På Refero älskar vi som bekant fel och avvikelser och naturligtvis gick även vår sommartävling i denna anda. Tävlingen som gick ut på att upptäcka flest antal fel i en bild vanns av Therese Norenfors, Gislaveds kommun som lyckades hitta hela 10 fel. Starkt jobbat och grattis till vinsten. Din Vinst kommer snart på bästa leveranssätt.


torsdag

6 Jul

2017

Halvårsrapport

Lagom till sommarsemestern har vi nu satt Referos årsbokslut och kan med glädje konstatera att vi har haft ett mycket bra år. Hälften av uppdragen under året kommer från nya kunder vilket borgar för långsiktighet. Även våra tidigare kunder har valt att återkomma till oss, enligt vår senaste NKI-undersökning är så mycket som 78 % av våra kunder återkommande. Vi tackar för det förtroendet och ser det som ett bra bevis på att vi lever upp till våra höga kvalitetskrav. Vidare fortsätter vi att vara starka inom den offentliga sektorn med 2/3 av uppdragen från detta håll. Vi har även fått förstärkning av vår nya mycket kompetenta medarbetare Magnus Ekenstam som med sitt starka kundfokus ska hjälpa fler kunder till ökad lönsamhet och minskade risker inom utbetalningsprocessen.

Nu går vi med tillförsikt in i lite sommarledighet och vill passa på att önska er en riktigt fin och avkopplande sommar.


onsdag

5 Jul

2017

Medarbetarpresentation #2. Lars Fyhr, VD och grundare

I år är det 17 år sedan Lars Fyhr tillsammans med kompanjonen Joakim grundade Refero. Sedan dess har Refero sakta men stadigt vuxit både i omsättning och personalstyrka och kan i dag stoltsera med många fina kunder inom både privat och offentlig sektor. En viktig orsak till framgången är att alla medarbetare trivs och har utvecklande arbetsuppgifter, något som alltid har varit en viktig aspekt för Lars.

När Lars inte driver Refero återfinns han ofta på cykel, svettandes i ett löparlopp, jagandes en boll eller med ett racket i handen. Kort och gott; hör av er till Lars om ni saknar en vänsterytter i fotbollslaget eller behöver en tennispartner. Lars ställer upp om kalendern är öppen! Som om inte detta vore sysselsättning nog, har Lars nyligen tillsammans med sina fem barn startat projektet att driva en fårfarm, med tillhörande jordbruk och skog. Kanske får vi se Referos medarbetare i hemstickade ullkoftor i vinter?


tisdag

4 Jul

2017

Medarbetarpresentation #1. Malin Rydlund, analytiker.

Att satsa till 100 procent i allt vi tar oss för är vårt signum. Därför är vi väldigt stolta över vår duktiga analytiker Malin Rydlund som gjort come back som tävlingscyklist efter tre års uppehåll. Med flera stora segrar i bagaget är siktet nu inställt på inget mindre än SM guld. Vi är glada över att ha en så målinriktad, fokuserad och effektiv spelare i vårt team.

Malin har arbetat på Refero sedan 2008 och har utöver cyklingen en bakgrund inom media och journalistik. På Refero jobbar Malin som analytiker och projektledare och är lika uppskattad av våra kunder som av oss kollegor. ”Mina egenskaper som gjort mig framgångsrik inom cyklingen har jag förstås jättestor nytta av även i mitt jobb.”


tisdag

27 Jun

2017

Hårdare tag mot bluffakturor

Bluffakturor kan ofta vara svåra att upptäcka internt. Glädjande nog skärps nu lagstiftningen mot dessa i och med den nya brottsrubriceringen ”grovt fodringsbedrägeri”. Denna gör det lättare för polis och åklagare att komma åt de bedragare som arbetar med massutskick. Men fortfarande behövs fler åtgärder för att komma åt den ökade brottsligheten mot företagare. Som utomstående granskare upptäcker vi tyvärr alltför ofta fakturor som inte skulle ha betalats. Vi hoppas att det blir en förändring av detta nu.


fredag

2 Jun

2017

Misstro mot upphandlingar

En undersökning från marknadskonsulten PMP visar att många börsbolag har en stark misstro till att offentliga upphandlingar utförs korrekt. De tycker inte att skattepengarna används på bästa sätt och tror att ett flertal upphandlingar är riggade för att passa en enskild leverantör. I PMP:s undersökning intervjuades marknads- och försäljningschefer i 100 börsbolag om offentlig upphandling. Hela 73 % av de tillfrågade instämmer helt eller delvis i att upphandlingar riggas för att passa en enskild leverantör. Något som i sådana fall är ren korruption. Vår erfarenhet är att offentliga sektorns upphandlare ser sig mer som en serviceorganisation jämfört med privata sektorns inköpare som är processägare. Läs mer här.


tisdag

9 Maj

2017

Ny våg av raffinerade e-postbedrägerier

Se upp för nya vågen av e-postbedrägerier ”Fake President Fraud”, som cirkulerar just nu. Genom e-postadresser som är snarlika riktiga företags, utger sig för bedragarna för att vara VD:s och skickar e-post till anställda med ekonomiroller på företag. Dessa uppmanas att omgående betala ut pengar, det kan handla om betalning för en order, en skuld eller liknande. Bakom bedrägerierna står kriminella organisationer som har stor kunskap om marknaden och vet vad som krävs för att framstå som trovärdiga. Även den mest luttrade kan trilla dit.

5 tips för att undvika VD-bedrägerier
1. Informera internt om hur bedrägerierna fungerar.
2. Stäm av att kontaktuppgifterna i brevets signatur stämmer med de kontaktuppgifter du har sparade eller vad som anges på företagets webb.
3. Granska e-postadresserna efter felstavningar. Ofta har en bokstav bytts ut exempelvis ”m mot n”, l mot i” etc. Vanligt är också att två tecken byter plats eller att ett tecken dubbleras.
4. Kontrollera att rätt toppdomän används. Exempelvis com istället för se, för ett företag som använder se.
5. Om du är det minsta osäker, dubbelkolla och dubbelkolla igen.


fredag

5 Maj

2017

Nytt spännande uppdrag

Nu ser vi fram emot ett nytt spännande uppdrag hos unga och framgångsrika bolaget Daniel Wellington, www.danielwellington.com. Daniel Wellington designar och säljer exklusiva armbandsur och har snabbt gjort succé på marknaden. Företagets CFO Magnus Teeling vill ta pulsen att på system och rutiner flyter lika optimalt som försäljningen. Refero står till tjänst!


torsdag

4 Maj

2017

Ny medarbetare till Refero

Vi är glada över att kunna presentera vår nya mycket kompetenta medarbetare Magnus Ekenstam. Magnus har de senast sju åren arbetat hos Telge Energi AB som dels säljare, dels som ledare med ansvar för telemarketingavdelningen samt som leadansvarig och analytiker. Magnus stora kompetens inom ekonomi och systematik och hans drivkraft att alltid leverera en kundupplevelse i världsklass kommer att vara en stor tillgång för oss. Med sin långa erfarenhet inom energiförsäljning kommer Magnus även bidra till goda affärer för ett av våra ägarbolag TD Light AB, försäljare av hållbar LED-belysning. tdlight.se Välkommen ombord Magnus!


måndag

10 Apr

2017

Välkommen tillbaka Region Gotland!

Vår allra första kommunkund som sedermera blev en region har återigen valt att anlita oss, nämligen Region Gotland. Det blev ett kärt återseende och vi visar att gammal är äldst eftersom vår metodik och erfarenhet visar att vi hittar mer. Detta eftersom vi arbetar mer detaljerat och går djupare ner i våra kunders räkenskaper. Tillsammans skapar vi och Region Gotland en redovisning i toppklass!


måndag

10 Apr

2017

Svenska ABB väljer Refero

Sverige har några riktigt stora och anrika tillverkare och vi är stolta över att ha ett kontrakt med en av de allra främsta, nämligen svenska ABB. Refero valdes eftersom vår skattelagstiftning liksom på många andra marknader behöver en lokal förankring.
Svenska ABB:s val av Refero jämfört med de europeiska leverantörerna bygger på vår svenska skatteexpertis och är en av anledningarna till att vi fick uppdraget. Ett annat skäl är att vi levererar slutsatser som kunden kan använda gentemot revisions- och kvalitetskrav. Vår slutredovisning kommer leverera beslut kring dessa krav utan att kunden behöver lägga tid i anspråk.


torsdag

6 Apr

2017

Återkommande beställare gillar vi

Det bästa intyget vi kan få på att vi levererar och gör ett bra jobb är förstås att våra kunder väljer att komma tillbaka. En CFO som vi har utfört två uppdrag åt tidigare har återigen valt att anlita oss, nu utifrån en ny position som CFO på Fristads Kansas Group. Att stämma av att system och rutiner för kapitalflöden fungerar optimalt är förstås en bra inledande aktivitet.
Resultatet blev som väntat; förutom de vanliga momsavvikelserna hittade vi en del valutaproblematik som ger kunden stora möjligheter att höja marginalen i framtiden.


onsdag

5 Apr

2017

Inget nytt att hämta

Ibland är det vi inte hittar av störst värde. För en av våra återkommande kunder upptäckte vi en hel del avvikelser förra gången vi var på plats. När vi återigen fick uppdraget att se över företagets kapitalflöden kunde vi konstatera att vårt tidigare arbete gett resultat.
Återkommande avvikelser och bristfälliga rutiner hade setts över vilket gjorde att inte mycket nytt fanns att hämta vad gällde dolt kapital. Kunden var mycket nöjd och vi fick en bekräftelse på att vårt arbetssätt fungerar optimalt. Tack för det!


onsdag

5 Apr

2017

Förhöjd sekretess

Ibland får vi in uppdrag som har lite högre sekretess än vanligt. Inget problem för oss men det kräver lite extra arbete eftersom vi oftast är på plats ”innanför skalet” med arbetsplats och lånedator. Så var fallet i vårt arbete med ett uppdrag vi avslutade för en tid sedan. Resultatet?
Trots begränsad processdata identifierade vi dels vanliga momsavvikelser, dels interna transaktioner som nu får uppdaterade attestrutiner.


måndag

16 Jan

2017

Ekonomichefsdagarna

Den 12-13 januari var det återigen dags för Ekonomichefsdagarna – årets främsta mötesplats för ekonomichefer i kommuner och landsting. Självklart deltog vi som utställare och partner på detta viktiga event. Dagarna bjöd på inspirerande föreläsningar, värdefullt nätverkande och många intressanta diskussioner. Roligt att se att så många av våra nuvarande och tidigare kunder fanns på plats.


tisdag

20 Dec

2016

Vi har en vinnare!

Årets julkort skulle bilda ett antal ord kors och tvärs och när man ser era inskickade tävlingsbidrag kan man konstatera att vissa har följt instruktionen som den var tänkt. Andra har haft en filosofisk ådra, några har hittat ord på alla möjliga språk. Vi har till och med fått in ett bidrag i kärlekens tecken:) Därför beslutar juryn att alla inkick får samma chans till vinst – och vi har äran att meddela att Anna Lundin som jobbar på Trafikverket har vunnit ett fint pris.

Och till er andra tackar vi för era bidrag och att ni får en finfint jul och nyårsfirande.


torsdag

3 Nov

2016

Det är viktigt att göra rätt från början så slipper man risken att få 2,7 mkr i skattetillägg

Det kommunala skolfastighetsbolaget SISAB krävs nu på drygt 50 miljoner kronor för felaktiga skatteavdrag hos Skatteverket. De 50,6 miljoner kronorna som bolaget nu ska betala till Skatteverket gäller för 2015 och 2016, det skriver Dagens Nyheter. Miljonbeloppet gäller momsavdrag som bolaget dragit av för ett antal skolfastigheter i Stockholm, men Skatteverket menar att avdraget ska göras först efter att bygget är klart och att ny hyresgäst är på plats. Bolaget krävs på 2,7 miljoner kronor i skattetillägg.


fredag

14 Okt

2016

Aktuella kommunala momsfrågor inför årsskiftet 2017

Den 25 november 2016 i Stockholm

Refero inbjuder, i samverkan med KEF, till en informationsdag som ska ta upp aktuella kommunmomsfrågor. Refero är fr o m hösten 2016 och under 2017 partner till KEF. Det innebär bl a att vi genomför en del seminarier i samarbete. Nedanstående seminarium ” Aktuella kommunala momsfrågor, inför årsskiftet 2017” är det första seminariet med Refero som partner. Vi hälsa alla välkomna till seminariet.

Det är främst lagändringarna vid årsskiftet för HVB-hem och stödboende som kommer att gås igenom. Detta för att man ska kunna hantera momsåtersökning på rätt sätt redan vid årsskiftet. Beroende på hur man idag hantera momsen på egna kommunala boenden, inhyrda boenden eller på sina fristående placeringar hos privata entreprenörer så måste kommunsektorn göra anpassningar så att momsåtersökningen i kommunkontosystemet blir optimalt.

Läs mer om seminariet


fredag

2 Sep

2016

Kommek 2016

Tack för alla intressanta diskussioner på årets Kommek och på begäran sammanställer vi dels lite kring momsaktualiteter samt Referos svar på finansdepartementets utredningar kopplat till kommunkontosystemet. Har ni frågor eller synpunkter är det bara att återkoppla.
Kontaktuppgifter finner ni här på hemsidan.

Moms aktualiteter


måndag

22 Aug

2016

Gissa antalet diskproppar

Hej,

Tack för alla tävlingsbidrag i vår tävling ”gissa antalet diskproppar” i vår monter under Kommek.
Diskproppen symboliserar att Refero täpper till ett kapitalläckage kring en verksamhets utbetalningar.
Syftet med vår analys är att identifiera och förebygga kapitalläckage och förutom att ni erhåller nytt tillfört kapital så får ni kunskap hur ni ska bli än bättre framledes.
Vinnaren blev Jonas Ringström, Borås stad, som gissade att det var 472 st diskproppar. Exakt antal diskproppar var 468 st! Vi gratulerar Jonas som vinner den fina stämningsfulla ljuslyktan från ArtWood.
Om ni vill diskutera vilka nyttor er verksamhet får med hjälp av Refero så är det bara att återkomma – kanske kan vi ta ett möte och i så fall medtages det fina hjärt-formade paraplyet (så långt lagret räcker) som ni såg i vår monter under Kommek.
nyhetsbild201608


tisdag

28 Jun

2016

Håll koll på siffrorna

Först och främst vill vi tacka för alla tävlingsbidrag - det är alltid lika roligt att läsa era inskickade svar på våra tävlingar!

Och vi har en vinnare! Vi gratulerar Peter Wahlquist, Norrtälje kommun till vinsten:)

Ha nu en fin sommar!

vinnare_sommar2016


fredag

29 Jan

2016

Upphandlingsdagarna

Vi vill börja med att tacka för tävlingsbidraget” Gissa antalet diskproppar” under upphandlingsdagarna på Kistamässan 27 –28 januari.

Diskproppen ska symbolisera att vi täpper till ett kapitalläckage.

Vi har fått många tävlingsbidrag alltifrån, under 100 st till över 1000 st diskproppar och vi har en vinnare som gissade 180 st! Grattis!

Ulf O Johansson, Skatteverket

Som vinner den utav prins Carl Filip designade vasen ”Stockholm"

Rätt antal diskproppar är 181 st och är en lek med siffror från genomsnittsbeloppet 1 812 523 kr som vi identifierar i våra analyser.

Kapital som verksamheten förlorar om man inte anlitar Refero!

Hoppas att vasen pryder kontoret;)


tisdag

22 Dec

2015

Vilken siffra saknades i vår jultävling

Vi har nu dragit vinnaren i vår jultävling om vilken siffra som saknas i årets knåp&knep,
där det rätta svaret är 17.

Vinnare blev Rune Wikström, Ludvika kommun, Grattis

jul2015


måndag

7 Dec

2015

Julkort

Nu har vi skickat ut våra julkort och har du inte fått något får du höra av dig


söndag

6 Dec

2015

Julspurt

I september hade vi 20 uppdrag för hösten men det blev 30 stycken uppdrag tack vare flyt i våra processer. Tack alla snabba och nyfikna kunder som ser fördelarna med vår tes, att identifiera och förebygga kapitalläckage!


torsdag

3 Sep

2015

Hösten

Hösten är här och vi fokuserar på våra uppdrag som i skrivandets stund uppgår till 20 st. 15 återkommande kunder samt 5 nya kunder som kommer få bekräftelse att deras rutiner, system och redovisning håller uppsatt standard. Dessa kunder kommer också få kunskap om vilka risker som finns bland samarbetspartners och utbetalningar samt hur man kan optimera sina åtaganden och på så sätt höja sina marginaler. Givetvis tillför vi nytt kapital, för ingen verksamhet är 100 %ig. Refero har den längsta erfarenheten i branschen, dessutom med alla resurser inom företaget vilket borga för hög säkerhet och väl beprövad metodik. Finns det intresse att anlita oss? Välkommen in till den samling nyfikna och modiga beslutsfattare, som idag utvecklar styrning och kontroll tillsammans med Refero.


onsdag

1 Jul

2015

Sommartävlingen är nu avgjord

Sommartävlingen "Håll koll på siffrorna" är nu avgjord.

Vinnaren av årets sommartävling är Liliane Engholm från Electrolux.
Ett somrigt grattis säger vi från Refero!

Det fanns flera sätt att svar på sommarensävling, samtliga nedanstående varianter var med i vinstdragningen:

Siffror som saknas:

 1 5 9 13 17 21
37 34 31 28 25 22
2 3 5 8 12 17
8 10 11 13 14 16 17
38 34 31 27 24 20 17
 
21  
22
17
17
17

Med så många inskickade rätt svar så avgjordes tävlingen tillslut genom lottning, vi tycker att det är så otroligt roligt att så många gillade vår sommarutmaning.

Vi på Refero önskar nu er alla kunder, leverantörer & samarbetspartners att ni får en underbar sommar!


måndag

15 Jun

2015

En gammal kund

Det bästa betyg vi kan få är när en gammal kund har sparat vårt tidigare material och ny personal läser rapporten och hör av sig till oss. Resultatet är att kunden (tillverkning/livsmedel) får sitt behov av kompletterande kontroll utfört och vi får ett spännande uppdrag. Och så klart en väldigt fin bekräftelse att vi gör ett bra jobb.


torsdag

11 Jun

2015

Sommarhälsning

Nu är vår efterlängtade sommarhälsning utskickat och även denna gång är vi lite kluriga och vill att ni tänker till. Har ni inte fått kortet och vill ha är det bara att ringa till kontoret 08226150 så fixar vi det.

Tävlingsbidraget vill vi ha in senast 30 juni.


onsdag

10 Jun

2015

Jubileet

Vår 10 års jubileum blev en succé. Många kom förbi och vädrets makter gav oss en fantastisk fin fredag. Vi tackar och bockar för alla fina lovord och presenter.

Nu startar vi resan mot våra nästa tio år i en digitaliserad värld!


fredag

29 Maj

2015

Refero fyller 10 år

Och det ska firar vi med att bjuda in kunder, leverantörer och samarbetspartners fredag 29 maj från kl 12:00. Passa på att diskutera moms, skatt, risk och annat intressant bland alla deltagare. Har du inte anmält dig enligt tidigare inbjudan eller kanske inte fått inbjudan, hör av er på 08 226150 så försöker vi lösa så mat m.m. räcker:) Välkommen!

Jubileum refero


tisdag

5 Maj

2015

Bröllop har ägt rum på herrgården

Vi vill skåla för vår Joakim och hans Erika som gifte sig under lördagen 2/5. Hipp hipp hurra!

En liten namnändring i samband med denna härliga tillställning är att Joakim numera heter Severinus istället för Augustsson!

brollopvannas

 


onsdag

29 Apr

2015

Vår NKI är på väg ut

Nu är vår enkät- Nöjd Kund Index på väg ut till ett axplock av våra kunder.

Är du inte utvald men har feedback till oss eller bara vill prata: Ring Lasse!

NKI_2015 (PDF)


tisdag

7 Apr

2015

Refero fyller 10 år

Det vill vi fira genom att träffa dig!

Referos 10år Jubileum (PDF)


torsdag

26 Mar

2015

Vi är på plats i Åre!

För sjätte året i rad arrangeras Åre Kapitalmarknadsdagar. Mellan 25-27 mars samlas framstående entreprenörer och bolag för att diskutera de mest aktuella frågorna på kapitalmarknaden just nu. På plats finns företagsägare, koncernledningar, viktiga nationella aktörer, representanter från de bästa tillväxtbolagen samt några av Sveriges politiker inom näringslivsfrågor. Refero revision representeras av Lars Fyhr.

 


fredag

20 Mar

2015

Internationella glädjedagen!

Delad glädje är dubbel glädje!

Vi på kontoret gläds åt våra olikheter vilket vi på Refero ser som en styrka!

rockasocka


fredag

19 Dec

2014

Ny adress

Från 1 januari 2015 har vi ny postadress:

Refero revision AB
Liljeholmsvägen 16
117 61 Stockholm


fredag

19 Dec

2014

Suduku – klurare

Åh, vad roligt att så många gillade vår Suduku-utmaning! Vintergåvan lottades till Rigmor Ekman på en av våra kommun-kunder. Stort grattis säger vi från Refero!

Med fortsatt hopp om en vit jul önskar vi alla våra kunder och samarbetspartner en härlig ledighet.


tisdag

11 Nov

2014

Fortsatt förtroende i Umeå

Hösten kantas av många upphandlingar på kommuner och vi kan stoltsera med att vunnit Umeå kommun som fokuserade på hög kvalitét i kombination med lång erfarenhet i sin upphandling.

Peter Söderberg, analytiker och projektledare hos Refero är redo för ett nytt uppdrag och vi är väldigt glada för fortsatt förtroende.


tisdag

7 Okt

2014

Apotekskedja

En av Apotekskedjorna har fått upp ögonen på våra fördelar kring transaktionsanalys och identifiering av kapitalläckage.
Vi tackar för förtroendet och för kundens handlingskraftiga hantering av projektet.

tisdag

7 Okt

2014

Norrtälje kommun

Ytterligare en upphandling vunnen!Referos uppdrag blir att utföra en nulägesanalys på transaktionsflödet hos Norrtälje kommun med syfte att identifiera och förebygga kapitalläckage.

Förutom nulägesanalysen passar vi på att  kartlägga kommunens momshantering, avseende boenden och lokaler inom äldreomsorgen och LSS-verksamheten som en särskild insats.

Vi tackar för förtroendet!


tisdag

7 Okt

2014

Ny Medarbetare

En av Apotekskedjorna har fått upp ögonen på våra fördelar kring transaktionsanalys och identifiering av kapitalläckage.
Vi tackar för förtroendet och för kundens handlingskraftiga hantering av projektet.

måndag

25 Aug

2014

Vinnare på årets kommekmässa är…

Det var flertalet som gissade nästan på siffran och tillslut avgjordes vinnaren genom lottning och det blev Vanja Kirkwood från Eslöv.

Många var nyfikna på antalet röda diskproppar, det gissades mellan 100-talet uppåt 4000. Och antalet proppar i röret var totalt 351st.

Grattis Grattis! Vinsten kommer med posten.

Glada hälsningar från oss i Referomontern!

bild


onsdag

20 Aug

2014

Vår monter på 2014års kommekmässa

Välkomna in till vår monter på kommekmässan 2014 i Malmö!

Vi reder bland annat ut följande begrepp:

  • Kapitalläckage
  • Systembrister
  • Latenta risker

Vi finns, tillsammans med två av Sveriges mest meriterade skatteexperter

Ronnie Peterson och Lars Björnson, i monter C01.

Vi har bl.a. en räknestuga, där du får möjlighet att multiplicera din kommuns invånarantal med det belopp vi i genomsnitt återför till våra kunder.

Vill du smygstarta så är snittet vi återför:

 17,39 kr per invånare och år.

kommek_2014_monter


måndag

18 Aug

2014

2014 års sommartävling är avgjord!

Referos 2014 års sommartävling är avgjord och den lycklige vinnaren är Östen Hedström från Boliden Mineral AB.

Ett stort Grattis!!

Vi på Refero hoppas att det har njutits ordentligt av solens värmande strålar, bakom solglasögon och under parasoll invid palmerna!

Vi tackar för alla inkomna tävlingsbidrag. Ha en fortsatt fin sensommar.


måndag

7 Jul

2014

Proposition 2013/14:224

Vad innebär regeringens proposition 2013/14:224; Nya mervärdesskatteregler om omsättningsland för telekommunikationstjänster, radio- och tv-sändningar och elektroniska tjänster för anpassningar för köpare eller säljare av sådana tjänster?

Det är viktigt att ha klart för sig att förändringarna syftar till att korrigera beskattningsutfallet inom EU för transaktioner, där köparna är privatpersoner eller ej beskattningsbara personer, d.v.s. ej momspliktiga näringsidkare.

Vill ni veta mer om vad regelförändringen, som ska träda i kraft vid årsskiftet 2014/2015, innebär för producenter eller konsumenter av de ovanstående angivna slagen av tjänster är det bara att återkoppla till Refero och Ronnie Peterson.


måndag

7 Jul

2014

Lagen om affärsbalans

Acento har en lag som vi gillar. Den lyder:
Det är oklokt att betala för mycket, men det är dumt att betala för litet.
När du betalar för mycket, förlorar du lite pengar.
När du betalar för lite, kanske du förlorar alltihop på grund av att saken du köpt inte klarar av det den är köpt till.
Lagen om affärsbalans gör det omöjligt att betala för lite och för mycket.
Sens moral
Om du sluter ett avtal med den som lagt det lägsta budet, bör du lägga till "riskpengar".
Och om du gör det, kan du lika gärna köpa något bättre.
Visa ord från Acento!

torsdag

3 Jul

2014

Partihandlare

Partihandlare som anlitat ett annat företag vill ha ytterligare bekräftelse att system.

Rutiner och redovisning följer uppsatt standard.

Vi antar utmaningen eftersom vi vet att vi gör skillnad.


tisdag

1 Jul

2014

Träffas på Almedalsveckan!

Lars finns på plats under Almedalsveckan på Gotland!

Referos stilige marknadsprofil är öppen för intressanta diskussioner!

Han hittas på Hästgatan 12 i Visby t.o.m. torsdag och svarar gärna på frågor rörande kapitalläckage, systembrister & latenta risker.

Väl mött!


måndag

16 Jun

2014

Ja till höjd beloppsgräns direktupphandling

Riksdagen röstade ja till regeringens förslag om höjda beloppsgränser vid direktupphandling.

De nya reglerna gäller från och med juli 2014.
Direktupphandling enligt LOU ska få användas om kontraktets värde understiger 505 800 kronor. Beloppet utgör 28 procent av det tröskelvärde som gäller för kommuner och landsting vid upphandling av varor och tjänster, för närvarande 1 806 427 kronor.

I LUF är procentsatsen av tröskelvärdet, för närvarande 3 612 854 kronor, 26 procent. Brytpunkten för direktupphandling blir således 939 342 kronor. Samma direktupphandlingsgräns gäller även för LUFS.

Det beslutades också att myndigheter som direktupphandlar för mer än 100 000 kronor ska anteckna skälen och annat av betydelse om. Krav införs på att myndigheterna ska ha riktlinjer för direktupphandlingar.


måndag

2 Jun

2014

Sommarkortet är på gång!

Nu har vi börjat skicka ut årets sommarkort!

Hoppas att de dimper ner i er brevlåda och att ni snart har vår sommarhälsning i handen.

Glöm inte heller att lösa och skicka in svaret på vår sommartävling senast 15/8.

Lycka till!

Ha nu en underbar ledighet önskar vi på Refero!


tisdag

20 Maj

2014

Vår filial i Hässleholm

Nu finns Refero även i Hässleholm!

Drottninggatan i "Gula huset".

gula_huset_hssleholm


måndag

28 Apr

2014

Höjd upphandlingsgräns!

Regeringen har för ett tag sen presenterat en proposition rörande en omförhandling av brytgränsen för direktupphandling.

Gränsen för upp upphandling som sker enligt lagen om offentlig upphandling ligger nuvarande på 270 964 kronor och föreslås höjas till 505 800 kronor.

Den nya gränsen för direktupphandling utgör 28 procent av det tröskelvärdet på 1 806 427 kronor som gäller för kommuner och landsting vid upphandling av varor och tjänster.

Målet är att minska transaktionskostnaderna för upphandlingar under gränsen.

För direktupphandling enligt lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster samt lagen om upphandling av försvars- och säkerhetsområdet gäller brytgränsen 939 342 kronor.

Nytt är också att den upphandlande myndigheten eller enheten måste anteckna skälen för sina beslut och annat av betydelse vid upphandlingen om upphandlingens värde överstiger 100 000 kronor.

Ärendet bereds i utskottet under morgondagen 29/4.

Debatt och votering i kammaren är planerat till 28:e Maj.

Eventuell lagändring träder i kraft den 1 Juli.